Mikä?


Night Crawlers on Polonian veljesten ohjaama mikrobudjetin kauhuelokuva maan alla asustavasta, ulkoavaruudesta tulleesta, monisilmäisestä, verenhimoisesta, koppakuoriaista muistuttavasta, sykähdyttävän ja säälittävän upean näköisestä hirviöstä. Elokuva on julkaistu vuonna 1996, mutta näyttää kummasti ikäistään kypsemmältä.

Miksi?

Elokuva on Polonian veljesten ohjaama. Se oli minulle jo tarpeeksi painava syy hankkia ja katsoa tämä elokuva.

Ai kenen veljesten?


Polonian viiksekkäät identtiset kaksosveljet, Mark ja John, tekivät 80-luvun lopulla pienen budjetin kulttiklassikon, Splatter Farmin, joka taas käsittääkseni inspiroi monia muita ohjaajanalkuja tarttumaan kameraan ennakkoluulottomasti ja tekemään elokuvan niillä varoilla, mitä on saatavilla. Poloniat jatkoivat omaehtoista elokuvien tekoaan yhdessä aina vuoteen 2008 saakka, kunnes maailma koki suuren menetyksen. Jumalten itkiessä verta astui John Polonia alas tuonelaan 39 vuoden iässä. Tämän mittaamattoman menetyksen muistolle Mark Polonia ohjasi seuraavana vuonna elokuvan HalloweeNight, joka on tällä päivämäärällä viimeisin Polonian ohjaama teos, toivottavasti vaan ei viimeinen.

Veljesten elokuvat eivät varmasti ole niitten mieleen, jotka kuolaavat Titanic-budjettien, bradpittien ja spielbergien perään, mutta ennakkoluulottomia kauhun ystäviä Polonioiden elokuvat saattavat palkita. Yleisesti ottaen veljesten elokuvat ovat todella pienellä budjetilla ja porukalla tehtyjä kauhurainoja, joissa juustoa, verta ja tyylittömiä vaatteita ei säästellä.

Poloniat ovat myös tehneet yhteistyötä jo aiemmin pyhäksi julistetun Jon McBriden ja hänen vakuuttavan äitimuorinsa, Patricia McBriden, kanssa. Patricia jopa esiintyy pikaisesti tämän elokuvan alussa.


Ihastuttava ja ikimuistoinen Patricia McBride ällistyttää tässäkin teoksessa.
 

Millainen?


Elokuva on silkkaa Polonia-laatua. Efektit ovat rupuisuudessaan jumalallisia, näyttelijöiden suoritukset ovat tasollaan mykistäviä ja kuvanlaatu tuo mieleen vanhat kotivideot. Pientä budjettia on mahdotonta olla huomaamatta, mutta sitä on myös vaikea olla arvostamatta. Vaikuttaa siltä, että Poloniat ovat tehneet tämänkin elokuvan suunnilleen opintotuen suuruisella budjetilla ja vain intohimostaan elokuvia kohtaan, mikä on jo sellaisenaan vastapainoa nykyhetken kassamagneeteille.


Polonia remonttihommissa.


Elokuvan juoni menee lyhykäisyydessään niin, että Tom muuttaa vaimonsa Mayn ja lapsensa Louannen kanssa uuteen taloon. Talon edellinen omistaja oli löytynyt murhattuna kaupungin toiselta puolelta ilman selkeää syytä, mutta mikäs siinä, talo oli sentään alennuksessa kyseisen pikkuseikan takia. Asuntokaupat alkavat kuitenkin narttuilla jo seuraavana päivänä, kun talon kellarissa tapahtuu kummia. Kauhuelokuvien ystävänä en voi sanoa juonen jättäneen minua millään tavoin kylmäksi, varsinkaan kun myöhemmin elokuvassa selviää, että kellaria terrorisoinut ja ihmisiä kautta aikojen tappanut hirviö, NIGHTCRAWLER, on ulkoavaruudesta. Ketään ei taas pitäisi jättää kylmäksi fakta, että sama hirviö katseli muuan Jeesus Kristuksen ristillä kuolemista joskus hamassa menneisyydessä.


NIGHTCRAWLER MINDCONTROL.


Erikoisefektejä on elokuvassa käytetty kosolti. Esimerkiksi monsteriperspektiivi on aina jonkinnäköisen psykedelia-filtterin läpi suodatettu. Hirviön ja sen lajitovereiden avaruusalus on taas puolestaan varsinainen 3D-mallinnuksen taidonnäyte: se todella näyttää meidän maailmaamme kuulumattomalta! Lisäksi elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa esiintyvä "silvottu kissa" muistuttaa MS Paint -estetiikallaan lähes pop-taidetta. Katsokaa vaikka.


Raadeltu kissa – Polonia style.


Elokuvan hirviö on vuorostaan tehty perinteisemmin. Sitä esittää nukke, joka on tajunnanräjäyttävän taidokkaasti veistetty mahtavuuden massasta. Se ei koskaan näy kokonaan, sillä se mahdollisesti olisi liikaa upeus-reseptoreillemme. Sen verran kuin hirviötä näkyy, voi havaita sen olevan todellinen kauhuäpärä: sillä on pettämätön pokerinaama tai kasvohalvaus, tuntosarvet, koppakuoriasen kuori, torahampaat, deekunpunainen iho, neljä silmää sekä neljä kynänpaksuista mutta silti sangen voimakasta lonkerokättä. Hirviön ääni on taas päätynyt rankan efektiraiskauksen uhriksi ja sen takia hirviön puheesta on vaikea saada selvää. Mahdollisesti tämä on tehty ehdotonta realismia ja uskottavuuutta tavoitellen, sillä jos avaruudesta tullut koppakuoriaishirviö yrittäisi puhua englantia, lopputulos tuskin vakuuttaisi.


Hirviön aura henkii vuosituhansien aikana kertynyttä viisautta.


Lavasteita ei elokuvassa vaikuta olevan paljoakaan. Ainoa kohta, jossa huomasin selkeästi olevan lavasteita, oli kohta, jossa jokin kiiltävä pressu roikkui taka-alalla symboloiden avaruusolioiden avaruusaluksen lähtöpaikan huipputeknologiaa. Muuten elokuva on, ainakin minun aistimusteni mukaan, kuvattu erinäisissä taloissa, pihoissa ja kellareissa.


Taustalla on havaittavissa muinaisastronauttiteknologiaa.


Näyttelijänsuoritukset ovat kaikki tasottomuudessaan tasokkaita. Mark Polonia esittää päähenkilöä, Tomia, ja hänen vaimoansa esittää... luultavasti hänen vaimonsa. Heidän lastaan esittää... mitä luultavimmin heidän oma lapsensa. Mukana on lisäksi Tomin  työkaveri sekä heidän kyrvänomainen ja ahne pomo, asuntokauppias, joka kokee karman viiveettömän vittumaisuuden, ja videovuokraamon tyttö, joka vain kuolee, ja pastori, joka auttaa Tomia taistelussa Nightcrawlereita vastaan. Ja kuten aiemmin mainitsin, Patricia McBride esiintyy myös elokuvassa Tomin uuden talon entisenä omistajana. Hänen roolinsa on traaginen, koskettava ja merkittävä: hän ja hänen kissansa kuolevat ensimmäisten minuuttien aikana.


Polonia: The Next Generation.


Vaikka elokuva vaikuttaa varmasti täysin virheettömältä mestariteokselta, ei se sitä kuitenkaan ole. Jäin itse kaipaamaan todellisia juustopommivuorosanoja. Ei pidä ymmärtää, ettei elokuvassa niitä olisi ollenkaan; esimerkiksi kohtaus, jossa pastori keskustelee hirviön kanssa, on varsin mallikkaasti kirjoitettu, mutta mitään repäisevän hauskaa tai kiveen kaiverrettavan arvoista ei sanota. Lisäksi hahmokatras ei ollut aivan muistettavimmasta päästä, ehkä juuri dialogin juustolatauksen heikkouden takia. Joka tapauksessa elokuva on erittäin viihdyttävä.

Mistä elokuva muistetaan?


En tiedä, muistaako monikaan elokuvaa, mutta elokuva pitäisi muistaa yhtenä esimerkkinä siitä, miten pienellä budjetilla voi saada todellista videohunajaa aikaiseksi.

Tuomio:


Elokuva on todellakin katsomisen arvoinen ja erittäin viihdyttävä, mutta se voisi olla hieman juustoisempi tavoittaakseen upeuden ulottuvuuden.

Arvosana: 9/10



Ohjaajat: John Polonia, Mark Polonia
Käsikirjoittaja: Charles Hank
Kesto: 67 minuuttia
Julkaisuvuosi: Ilmeisesti 2003, vaikka elokuva on kuitenkin tehty jo vuonna 1996
Maa: Yhdysvallat