
Mikä?
Scifiä ja kauhua sekoittava Night of the Comet kertoo
ruosteenvärisen tarinan komeetasta, joka tekee Telluksen yli liitäessään
maapallon ihmisistä hiekkapölyä. Kyllä, hiekkapölyä – ja zombeja.
Dystooppinen on näin ollen se Los Angeles, johon elokuvan päähenkilöt
(nuoret siskokset Regina ja Samantha) seuraavana aamuna heräävät.
Mitä tapahtuu, kun ihmiset häviävät – kirjaimellisesti – tuhkana tuuleen?
Miksi?
Esimerkiksi siksi, että olen paatumaton zombifani, mutta myös siksi, että Night of the Cometin konsepti kuulostaa herkulliselta kuin runsas ja kuuma pekonihampurilainen.
Harmi, että ensimmäisen haukun jälkeen selviää hampurilaisen olevan hyinen ja kylmä.
Millainen?
Ehkäpä paras adjektiivi elokuvaa kuvaamaan lienee "pettymyksellinen".
Substantiiviksi valitsisin "vuoristoradan". Sellaisen vuoristoradan,
joka näyttää mielenkiintoiselta ja upealta mutta joka rullaa eteenpäin
hitaasti ja liian turvallisesti. Eipä pistä sellainen vuoristorata saatika elokuva adrenaliinia kropassa kiertoon, ei.

Komeetta on muuttanut Los Angelesin taivaan mystisen näköiseksi.
Alku on yhtä kaikki lupaava. Korvissa soi vauhdikas, pitkähiuksinen
kasaripoppi. Regina hakkaa muinaista pelikonetta työaikanaan ja ajautuu
sanalliseen konfliktiin pomonsa kanssa. Toisaalla Samantha (24-vuotias
näyttelijä, joka näyttää korkeintaan 18-vuotiaalta teiniltä), Reginan
pikkusisko, vastaanottaa ilkeältä äitipuoleltaan litsarin. Samantha lyö
takaisin. Äitipuoli tyrmää Samanthan maahan. Äitipuoli ryntää
suutuspäissään kadulle, jossa ilmeisesti kaikki kalifornialaiset juttelevat keskenään Suurissa Komeettajuhlissa™ ja pitävät hauskaa. Komeetta on tulossa.

Samantha erehtyy vittuilemaan äitipuolelleen ja saa pian litsarista.
Vaunu on nyt noussut vuoristoradan huipulle. Lukitaanpa siis turvavyöt ja lähdetäänpä lentoon.
Komeetan jälkeen eli aamulla meno säilyy vielä hetken ajan hyvin
lupaavana sellaisena ja tuo mieleen aavemaisessa atmosfäärissään Dawn of the Deadin.
Regina herää ja kohtaa pian elokuvan ensimmäisen zombin (tai ainakin
zombimaisen olennon). Reginan ja zombin dialogi on suoraan Shakespearen
oppikirjoista:
Zombi: "Come here!"
Regina: "...what?"
Zombi: "Come here!"
Regina: "Come here your ass!"

Tämä mies haluaa Reginan omakseen.
Zombin kynsistä paettuaan Regina hurauttaa moottoripyörällään kotiinsa
ja löytää sieltä (ilmeisesti) maapallon ainoan elossa olevan ihmisen eli
pikkusiskonsa Samanthan. Seuraavaksi siskokset säntäävät paikalliselle
radioasemalle, koska he tahtovat löytää lisää eläviä ihmisiä ja pakkohan radiojuontajan on olla elossa.
Radiojuontaja on kuitenkin kateissa – juontajan puhe lähetetään
nauhoitettuna. Voi ei. Onneksi sentään asemalla sattuu hengailemaan
maskuliininen machomies nimeltä Hector. Rekkakuskiksi ja lehmipojuksi
paljastuva Hector viljelee mielikuvituksettomia puujalkavitsejä ja
ryhtyy tekemään siskoksiin lähempää tuttavuutta. Sankaripoppoo on nyt
koossa.

Samantha ja liskojen yö.
Elokuva jatkuu Samanthan kuumottavilla painajaisunilla, joissa on kaksi
erinomaista puolta: 1) niissä maistuu melkoisen vahvasti Return of the Living Deadin
ihana nektaari ja 2) Samantha riisuutuu toisessa niistä
alusvaatteisilleen. Painajaisunista liu'utaan hunajavanan lailla todella
siirappiseen draamadialogiin, jossa Hector ja Regina tutustuvat
toisiinsa lähemmin pehmeän rakkauslaulun soidessa taustalla.
Karismaattinen machomiehemme Hector on saanut Reginan limaiseen
koukkuunsa kiinni.

Hector sulattaa Reginan sydämen pelkällä katseellaan.
Tyypillisessä ja eritoten tässä elokuvassa erittäin
päälleliimatussa "haluan käydä zombiapokalypsian aikana kotonani
katsomassa, onko perheeni yhä elossa" -kohtauksessa Hector kaasuttelee
San Diegoon ja saa riesakseen kymmenvuotisen zombipojan, jota vastaan
hän kamppailee kuumaverisen sambalaulun tahdissa. Toisaalla ilkeä ja
militaristinen tiedemieskommuuni rekrytoi tutkimushuoneisiinsa eläviä
lapsia ja aikoo varastaa heiltä verta ja sisäelimiä. Sitten Samantha ja
Regina haaveilevat miehistä ja menevät ostoskeskukseen shoppailemaan ja
pohtivat sitä, onko Hector hetero vai homo. Biisivalintana soi Cyndi
Lauperin "Girls Just Wanna Have Fun".
Juoni on siis silkkaa sillisalaattia. Ja sitten ostoskeskukseen tulee
sarjakuvamainen pahiskopla, jota johtaa suulas ja viileä nörtti ja joka
aikoo ampua Reginan ja Samanthan kuoliaaksi.
Ensin olo oli kuin Dawn of the Deadissa, sitten kuin Return of the Living Deadissa ja nyt kuin missä tahansa surkeassa "äksönirillerissä",
jonka pääosassa on aina joko Bruce tai Arska ja jossa patruunoita
lentää kuin sadetippoja myrskysäällä. Tätä kohtausta eivät pelasta edes
johtajanörtin sarkastiset vitsit ja nariseva äänensävy.

Narisevaäänisen nörtin "15 sekuntia valokeilassa".
Naikkoset sen sijaan pelastaa militaristinen tiedemiesryhmä, joka
rei'ittää nörttijengin elävältä mutta jolla on kuitenkin oma lehmänsä
ojassaan; tiedemiehet vievät siskokset maanalaiseen laboratorioonsa
"turvaan" eli heiltä verta ja sisäelimiä varastamaan. Pian Samantha
piikitetään ruiskulla kuoliaaksi ja Hector palaa joulupukiksi
sonnustautuneena San Diegon -matkaltaan takaisin Los Angelesiin.
Hectorin on pelastettava naiset. Tee se, Hector. Hector!
Hector – kavereille ihan vaan Hec – huristelee tiedemiesten
kommuuniin ja säilyttää takakontissaan Samanthan ruumista. Ei kun ei,
Samantha ei olekaan kuollut. Tiedemies, joka hänet "tappoi", oli kuin
olikin hyvä tiedemies, joka ruiskutti Samanthaan myrkyllisen nesteen sijasta jonkin sortin nukutuslääkettä. Go, Hec!
Laboratoriossa Regina on pahoissa vaikeuksissa. Pihalla Hector väsää
antagonistien autojen alle tappavia dynamiittipommeja McGyverin elkein.
Samantha astuu sisään laboratorioon ihan vapaaehtoisesti ja alkaa
rupatella Reginan kanssa mukavia tiukan ja vaarallisen
taistelukohtauksen aikana. Regina ja Samantha pakenevat laboratoriosta
kahden lapsen kera. Hectorin pommit räjähtävät ja pahikset menehtyvät.
Elokuva on päättynyt. Se oli siinä.

Kaikki päättyypi tähän räjähdykseen.
Mistä elokuva muistetaan?
Kun ajattelen Night of the Cometia, tärkein ja rakkain
muistikuvani elokuvasta on sen huikea kasarihenkisyys. Leffa on näet
niin musiikeiltaan kuin tapahtumapaikoiltaan ehtaa ja ihaninta 80-lukua.
Pienempinä (positiivisina) muistikuvina pidän alun Suuria
Komeettajuhlia™, Samanthan omintakeista hahmoa sekä
elokuvan ensimmäistä zombia. Harmikseni minun on kuitenkin todettava,
että elokuvasta tulee mieleen enempi kielteisiä kuin myönteisiä
muistoja. Kritiikistä lisää alempana.
Tuomio:
Night of the Comet on sellainen elokuva, jota haluaisin rakastaa mutta jota en kertakaikkisesti pysty
rakastamaan. Syitä dilemmaani on kaksi: 1) leffan kaari on kuin
käänteinen orgasmi eli se alkaa hienolla ryminällä mutta muuttuu loppua
kohden tylsemmäksi ja tylsemmäksi elokuvaksi ja 2) leffalla olisi ollut
näillä näyttelijöillä ja resursseilla rahkeita huomattavasti
parempaan ja ennen muuta loogisempaan lopputulokseen. Juonihan rainassa
oli naurettavan typerä ja epälooginen, mutta typerä juoni on ikään kuin
paskaleffastandardi, joten en valita siitä. Valitan sen sijaan siitä,
ettei tästä typerän juonen mahdollistamasta universumista otettu juuri
mitään hienoa tahi erityistä irti. Mitä kaikkea kaksi nuorta naista (ja
Hector) voisikaan tehdä Los Angelesissä, jossa ei ole muita ihmisiä
läsnä? Night of the Cometissa se "kaikki" rajoittui vain arkipäiväisiin seikkoihin eli ostoskeskuksessa hillumiseen (idea kulutettu jo Dawn of the Deadissa) ja tietenkin Hectorista unelmoimiseen, jotka ovat asioina paitsi arkisia, myös tylsiä.
Kokonaan en Komeetan yötä toki lyttää, sillä elokuva on etenkin 80-lukua fanittaville näkemisen arvoinen teos, mutta suosikkileffoihini se ei tule kuuna päivänä lukeutumaan. Se on sääli, sillä paremmalla käsikirjoittamisella tästä olisi voinut saada melko helpostikin jotain paljon, paljon parempaa aikaan.
Kokonaan en Komeetan yötä toki lyttää, sillä elokuva on etenkin 80-lukua fanittaville näkemisen arvoinen teos, mutta suosikkileffoihini se ei tule kuuna päivänä lukeutumaan. Se on sääli, sillä paremmalla käsikirjoittamisella tästä olisi voinut saada melko helpostikin jotain paljon, paljon parempaa aikaan.
Arvosana: 7/10
Ohjaaja: Thom Eberhardt
Käsikirjoittaja: Thom Eberhardt
Julkaisuvuosi: 1984
Kesto: 95 minuuttia
Maa: Yhdysvallat
KRITEERIBINGO: NIGHT OF THE COMET (1984)
Kolme hörppyä:
– eeppinen neekeri (ensimmäinen zombi)
– ulkoavaruus (varoitus: läsnä miltei alkumetreillä)
Kaksi hörppyä:
– alkoholia autossa (Hectorin ajaessa laboratoriolle)
– armeija (läsnä laboratoriolla)
– haalarit (hulluilla tiedemiehillä)
– hullu tiedemies (laboratoriossa)
– tupakanpoltto sisätiloissa (laboratoriossa)
Yksi hörppy:
– poliisi (Samanthan painajaisunessa)
– taskulamppu (alkukohtauksessa)
– usva (laboratoriossa)
Night of the Cometissa
kriteerisaldoksi tulee 10. Ja koska elokuvassa ei nähdä tissejä,
yhtäkään juomaa ei tarvitse niellä pohjanmaan kautta alas, joten
juomapeliä uskaltaa pelata ihan rohkeasti. Ällös siis pelkää pelata ja
juoda.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti